Тэма ўрока: Алгарытмы. Уласцівасці алгарытмаў. «Інфарматыка»




Дата канвертавання15.03.2016
Памер64.04 Kb.
Тэма ўрока: Алгарытмы. Уласцівасці алгарытмаў.

«Інфарматыка» 6 клас



Мэта: Азнаямленне вучняў з паняццем алгарытму, яго уласцівасцях, выканаўцы алгарытму і асноўнымі алгарытмічных структурамі.

Задачы:
1. Адукацыйная: забяспечыць засваенне паняццяў алгарытм, выканаўца, ўласцівасці алгарытму, даць уяўленне аб асноўных алгарытмічных структурах ўмення складаць найпростыя блок-схемы алгарытмаў.



2. Развіваючая: садзейнічаць развіццю алгарытмічнага мыслення, уважлівасці, інфармацыйнай культуры

3. Выхаваўчая: стварыць умовы для фарміравання здольнасці да самастойнай працы, самакантролю і правільнай арганізацыі працоўнага часу, садзейнічаць прафарыентацыі вучняў.

Абсталяванне: камп’ютары, мультымедыйны праектар.
Працягласць: 45 хвілін.
Формы работы вучняў: індывідуальная, франтальная, групавая.
Тып урока: Урок тлумачэння новага матэрыялу і першаснага замацавання ведаў

Ход урока
1.Арганізацыйны момант
Настаўнік: Добры дзень, рабяты! Сёння, мы пачнем вывучаць самую цікавую і важную тэму курса інфарматыкі «Алгарытм». (Дэманстрацыя прэзентацыі, 1 слайд)

2.Этап падрыхтоўкі навучэнцаў да актыўнага свядомага засваення ведаў.
Настаўнік прапануе вучням адказаць на наступныя пытанні:
Што такое алгарытм?
Для чаго патрэбныя алгарытмы?
Якімі ўласцівасцямі валодаюць алгарытмы?
Хто такі выканаўца? (Слайд 2)

Пытанні, якія ўзнікаюць фіксуюцца на дошцы.


У канцы ўрока вы адкажаце на іх.

Настаўнік: Кожны з нас штодня выкарыстоўвае розныя алгарытмы: інструкцыі, правілы, рэцэпты і г.д. Звычайна мы гэта робім не задумваючыся. Напрыклад, вы добра ведаеце, як заварыць чай. Але дапусцім, нам трэба навучыць гэтаму малодшага брата ці сястру. Значыць, нам прыйдзецца выразна паказаць дзеянні і парадак іх выканання.


Што гэта будуць за дзеянні і якой іх парадак?

Вучні складаюць правіла заварвання чаю.


1. Закіпяціць ваду.
2. Абліць заварачный чайнік кіпнем.
3. Засыпаць заварку ў чайнік.
4. Заліць кіпнем.
5. Закрыць крышачкай.
6. Накрыць ручніком.
Давайце праверым, (слайд 3)

Іншымі словамі мы склалі алгарытм. Зараз давайце паспрабуем даць вызначэнне алгарытму. Як вы думаеце, што называецца алгарытмам?


Алгарытм - гэта канчатковая паслядоўнасць дзеянняў, накіраваных на атрыманне з зыходных даных выніку, запісаная з дапамогай дакладных і зразумелых выканаўцу каманд
 (Слайд4)

Мой памочнік, ваш аднакласнік, падрыхтаваў гістарычную даведку аб паходжанні слова «алгарытм», для гэтага ён выкарыстоўваў - падручнік, даведнікі, інтэрнэт-рэсурсы.

Вучань. Гістарычная даведка. Паходжанне слова «Алгарытм»
Прыклад выступлення.

Слова "алгарытм" паходзіць ад імя арабскага вучонага Мухамед ібн Муса ал-Харэзм. Ал-Харэзме жыў і тварыў у IX стагоддзі, ён сфармуляваў правілы выканання арыфметычных дзеянняў у дзесятковай пазіцыйнай сістэме лічэння.


У лацінскім перакладзе кнігі Ал-Харэзме правілы пачыналіся словамі «Алгоризми сказаў». З цягам часу людзі забыліся, што «Алгоризми» - гэта аўтар правілаў, і сталі проста называць правілы алгарытмамі. У цяперашні час слова «алгарытм» з'яўляецца адным з найважнейшых паняццяў навукі інфарматыкі. (Дэманстрацыя прэзентацыі, 5 слайд)

3. Этап засваення новых ведаў.


Настаўнік: Такім чынам, алгарытм - гэта апісанне паслядоўнасці дзеянняў, накіраваных на атрыманне з зыходных даных выніку за канчатковае лік дыскрэтных крокаў з дапамогай зразумелых выканаўцу каманд.

1. Якія алгарытмы Вы ведаеце, і хто або што з'яўляецца выканаўцамі алгарытмаў?

2. Як Вы разумееце выказванне Норберта Вінера: «Любая машына варта толькі столькі, колькі каштуе чалавек, які на ёй працуе?» Абмен меркаваннямі ў групах.

Настаўнік: Выканаўца - чалавек, група людзей, жывёла, тэхнічнае прылада, здольныя выконваць зададзеныя каманды. (Дэманстрацыя прэзентацыі 6 слайд)


Любая задача можа быць паспяхова вырашана толькі тады, калі яна выразна апісана. З прыведзенага спісу задач адбярыце тыя, якія сфармуляваны выразна:


• Злічыць лік вокнаў у сваім доме.
• Злічыць зоркі на небе.
• Дайце падрабязнае апісанне дарогі ад дзвярэй свайго дома да школы (пешшу, на аўтобусе ці іншым транспарце).
Ідзі туды, не ведаю куды. Прынясі то, не ведаю што.
(Дэманстрацыя прэзентацыі 6 слайд)

Настаўнік: Свет алгарытмаў вельмі разнастайны. Нягледзячы на ​​гэта, атрымоўваецца вылучыць агульныя ўласцівасці, якімі валодае любы алгарытм. Разгледзім наступныя прыклады. (Слайд 7)


Алгарытм адчынення дзвярэй:


1. Дастаць ключ з кішэні.
2. Уставіць ключ у замочную свідравіну.
3. Павярнуць ключ 2 разы супраць гадзіннікавай стрэлкі.
4. Выняць ключ.
(Слайд 8).

Алгарытм знаходжання большага з 2 лікаў А і В:


1. Ад ліку А адняць лік В.
2. Калі атрымалася адмоўнае значэнне, то паведаміць, што лік В большы.
3. Калі атрымалася дадатнае значэнне, то паведаміць, што лік А большы.
4. Калі атрымаўся нуль, то паведаміць, што лікі роўныя.
(Слайд 9).

Уважліва прааналізуйце гэтыя прыклады. Што ў іх агульнага?


Такім чынам, давайце абагульнім (слайд 10).
 Разгледзім ўласцівасці алгарытмаў (аповяд настаўніка з элементамі гутаркі).

• Выніковасць. Атрыманне патрабаванага выніку за канчатковы лік крокаў; гэта азначае, што няправільны алгарытм, які не дасягае мэты, наогул не трэба лічыць алгарытмам.


• Дыскрэтнасць (пакрокавасць). Пад дыскрэтнасцю разумеюць, што алгарытм складаецца з паслядоўнасці дзеянняў, крокаў. Выкананне кожнага наступнага кроку немагчыма без выканання папярэдніх. Апошні крок, як правіла, выдае вынік дзеяння алгарытму.
• Пэўнасць. Азначае, што дзеянні, якія выконваюцца на кожным кроку, адназначна і дакладна вызначаны.
• Зразумелы. Алгарытм павінен быць зразумелы не толькі аўтару, але і выканаўцу.
• Выконваемы. Алгарытм павінен утрымліваць каманды, запісаныя на зразумелай мове і выканальныя выканаўцам.
• Масавасць. Адзін той жа алгарытм можа прымяняцца для вырашэння вялікай колькасці аднатыпных задач з рознымі ўмовамі.
 (Дэманстрацыя прэзентацыі 11-12 слайды)

Задача (слайд 13)


Нейкі зламыснік у якасці алгарытму атрымання кіпеню прапанаваў такую ​​паслядоўнасць дзеянняў:
1. Наліць у чайнік ваду.
2. Адкрыць кран газавай гарэлкі.
3. Паставіць чайнік на пліту.
4. Чакаць, пакуль вада закіпіць.
5. Паднесці запалку да гарэлкі.
6. Запаліць запалку.
7. Выключыць газ.

Змяніце, алгарытм такім чынам, каб прадухіліць няшчасны выпадак.


Параўнайце свой адказ з правільным: (слайд 14)
1. Наліць у чайнік ваду.
2. Запаліць запалку.
3. Адкрыць кран газавай гарэлкі.
4. Паднесці запалку да гарэлкі.
5. Паставіць чайнік на пліту.
6. Чакаць, пакуль вада закіпіць.
7. Выключыць газ.

Настаўнік: Рабяты, перад Вамі формы запісу алгарытмаў (дэманстрацыя формаў запісу алгарытмаў).


1.Слоўна-формульны
Напрыклад, Скласці алгарытм рашэння арыфметычнага выразу (23 +34) * 57/3
1 крок 23 +34 = 57
2 крок 57 * 57 = 3249
3 крок 3249/3 = 1083

2. З дапамогай алгарытмічнай мовы


Напрыклад, Скласці алгарытм рашэння алгебраічнага выразу x = 2y + z
                    АЛГ Выраз
                    Арг y, z: цэлы
                    рэз x: цэлы
                    пач
                       x: = 2 * y
                       x: = x + z
                    кон

3. Табліцы

4.Блок-схемы, у якіх для абазначэння крокаў алгарытму выкарыстоўваюцца геаметрычныя фігуры.
 

 

Пачатак і канец алгарытму



 

Апісанне ўводу і вываду даных

 

Апісанне лінейнай паслядоўнасці каманд

 

Пазначэнне умоў у алгарытмічных структурах «галінаванне» і «выбар»



 

Аб'ява зменных або ўвод каментарыяў



 
 (Дэманстрацыя прэзентацыі, 15-16 слайды)

4.Этап замацавання ведаў.
4.1. Самастойная праца ў групах па картках. Камандзір групы аб выніках паведамляе настаўніку.
Праца ў групах.
Заданне для 1 групы
 Старадаўняя задача. Сустракаецца ў рукапісах 8 стагоддзя. Ужо тады цікавіліся алгарытмамі!
Нейкі чалавек павінен перавезці ў лодцы праз раку ваўка, казу і капусту. Кожны раз ён можа перавезці альбо ваўка, альбо казу, альбо капусту. На адным беразе нельга пакінуць разам казу і ваўка, а таксама казу і капусту. Складзіце алгарытм пераправы на іншы бераг.

Заданне для 2 групы


Два салдаты перайшлі да ракі, па якой на лодцы катаюцца двое хлопчыкаў. Як салдатам перабрацца на той бераг, калі лодка месціць толькі аднаго салдата (альбо двух хлопчыкаў), а салдата і хлопчыка ужо не змяшчае?

 Настаўнік: Інфармацыйны Перапынак (фізхвілінка).



4.2. Індывідуальная работа:
Тэст
1. Які з дакументаў з'яўляецца алгарытмам?
1. Правілы тэхнікі бяспекі.
2. Інструкцыя па атрыманні грошай у банкамаце.
3. Расклад урокаў.
4. Спіс класа.
2. Уласцівасцю алгарытму з'яўляецца:
1. Магчымасць змены паслядоўнасці выканання каманд
2. Магчымасць выканання алгарытму ў зваротнай паслядоўнасці
3. Масавасць
3. Пасечанасць алгарытму на асобныя элементарныя дзеянні - гэта
1. Масавасць
2. Точнасць
3. Зразумеласць
4. Дыскрэтнасць
4. Якое ўласцівасць алгарытму, патрабуе, каб у алгарытме не было памылак
1. Пэўнасць
2. Дыскрэтнасць
3. Масавасць
4. Выніковасць
5. У якіх выпадках правільна заканчваецца прапанова: Алгарытм - гэта
1. Паслядоўнасць дзеянняў, строгае выкананне якіх прыводзіць да вырашэння пастаўленай задачы за канчатковае лік крокаў
2. Указанне на выкананне дзеянняў
3. Праграма ў машынных кодах
6. Якая правільная паслядоўнасць наступных аперацый:
1. Выснова вынікаў;
2. Увод зыходных даных;
3. Апрацоўка зыходных і прамежкавых дадзеных і атрыманне выніку

5. Падвядзенне вынікаў урока. Рэфлексія.
Аналізуем, на ці ўсе пытанні былі знойдзены адказы. Ці атрымалася вырашыць пастаўленую задачу?
Якія пытанні выклікалі цяжкасць?
Як ты ацэньваеш сваю працу?
Чаму ты хочаш навучыцца на наступным уроку?
(Дэманстрацыя прэзентацыі, 17 слайд).

6.Этап інфармацыі аб дамашнім заданні.
Настаўнік: Запішыце дамашняе заданне:
1. «Інфарматыка» 6 клас, стар. 93-99 (абавязкова).
2. Па жаданні можна прыгатаваць творчае паведамленне на тэму: «Алгарытмы вакол нас», выкарыстоўваючы разумныя крыніцы. Творчае паведамленне абавязкова будзе ацэнена!
 (Дэманстрацыя прэзентацыі, 18 слайд).
Дзякуй за ўрок! Да пабачэння.


База данных защищена авторским правом ©shkola.of.by 2016
звярнуцца да адміністрацыі

    Галоўная старонка