М.І. Запрудскі
Арыенціровачная карта
для праектавання ўрока (матэрыялы для трэнінгу)
-
Запішыце тэму ўрока
(факультатыўнага занятку), клас, узровень навучання
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
-
Правядзіце дыягностыку
Тут ажыццяўляецца комплекснае вывучэнне, высвятленне ўсіх абставін, якія папярэднічаюць вашаму ўроку. Патрэбна высветліць:
а) станоўчыя і адмоўныя фактары і ўмовы, якія будуць (адпаведна) садзейнічаць і перашкаджаць дасягненню мэты;
б) прычыны поспехаў і няўдач вучняў і настаўніка на папярэдніх уроках;
в) дасягнутыя ўзроўні навучанасці і асобаснага развіцця вучняў;
г) свае сілы і магчымасці забяспечыць высокую выніковасць урока.
Запішыце, у якіх умовах будзе праводзіцца урок, да праектавання якога вы прыступаеце _____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3. Пазнаемцеся з нарматыўнымі патрабаваннямі і метадычнымі рэкамендацыямі да ўрока
Якія нарматыўныя і метадычныя патрабаванні вы будзеце ўлічваць пры падрыхтоўцы да ўрока і чаму?________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4. Вызначыце тып і месца ўрока ў тэме або вучэбным модулі (блоку ) урокаў
Запішыце і патлумачце_______________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
5. Вызначыце навучальную мэту і вучэбны змест
Навучальную мэту, калі ласка, фармуліруйце адным са спосабаў, што прыведзены ніжэй:
1. Навучальная мэта ўрока: валоданне вучнямі наступнымі ўменнямі (пералічыце).
2. Навучальная мэта ўрока: плануецца (мяркуецца), што да заканчэння ўрока вучні будуць умець (далей пералічваюцца адпаведныя дзеянні: выдзяляць, знаходзіць, устанавліваць сувязь і г.д..).
3. Навучальная мэта урока: плануецца, што на выхадзе з урока вучні змогуць правільна выканаць наступны тэст (і далей змяшчаецца гэты тэст або робіцца спасылка на яго – кнігу, або дадатак).
Запішыце навучальную мэту урока ___________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Перафармуліруйце мэту так, каб яна была зразумелай вучням ___________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Апішыце матывуючую сітуацыю прыняцця вучнямі мэты ўрока_________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Калі вы ўсе ж сфармуліравалі мэту праз сваю дзейнасць (даць паняцце, навучыць, пазнаеміць...; па вялікім рахунку – гэта не мэта, а ўказанне на тое, што вы самі будзеце рабіць на ўроку: даваць, вучыць, знаеміць), то вызначыце крэтырыі для ацэнкі выніковасці ўрока ___________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Пералічыце асноўны вучэбны матырыял, які будзе вывучацца на ўроку___________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
6. Устанавіце задачы асобаснага развіцця вучняў
і сплануйце адпаведныя сітуацыі развіццевага тыпу
Задачы зручна фармуліраваць на основе наступнай схемы:
Клішэ
Садзейнічаць ...
Спрыяць….
Стварыць умовы….
Арганізаваць сітуацыю…
Разрывы

Нажніцы сімвалізуюць супярэчнасці паміж ідэальным прадстаўленнем аб выпускніку школы і рэальнымі ўзроўнямі выхавання і развіцця вучняў класа. Рашэнне задач выхавання і развіцця дасягаецца ўвядзеннем ва ўрок дзейнаснага зместу адукацыі (мы вучым таму, з дапамогай чаго вучым) -- арганізацыяй адпаведных сітуацый, напрыклад: для фарміравання ўменняў дыялога на ўроку патрыбныя дыялогі; для выхавання рэфлексіўных здольнасцей -- на розных этапах урока робяцца рэфлексіўныя паўзы; для выпрацоўкі вучнямі каштоўнаснага стаўлення да гістарычнага факту -- на ўроку неабходна сітуацыя выпрацоўкі гэтага стаўлення і г.д.
Запішыце задачы__ __________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Апішыце адпаведныя вылучаным вамі задачам развіваючыя і выхаваўчыя сітуацыі для вашага ўрока ______________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
7. Вызначыце паслядоўнасць
і сплануйце вынікі этапаў урока
Для кожнага этапа важна вызначыць яго працягласць (у хвілінах), карысна прапісаць вынікі, якія чакаюцца, а таксама адпаведныя задачы настаўніка (каб нечага дасягнуць, патрэбна вырашыць пэўныя педагагічныя задачы). Гэта можна аформіць у выглядзе табліцы:
Назва і працягл. Этапа
|
Вынік, які чакаецца
|
Задачы настаўніка
|
Дыягнас-тычны
(8 мін.)
|
Дасведчанасць вучняў аб тым, што яны ведаюць і ўмеюць і што яшчэ не ведаюць і не ўмеюць
|
Арганізаваць выкананне вучнямі кантрольных заданняў
Арганізаваць самакантроль і самаацэнку па прапанаваных эталонах
|
Складзіце такую ж табліцу для вашага ўрока
-
Прыміце рашэнне аб метадах і формах
Самавызначэнне настаўніка ў адносінах да этапаў урока, іх працягласці і выніках, якія плануюцца, дазваляе перайсці да выбару метадаў і формаў навучання. Гэтыя метады ўключаюцца ў тэхналагічную карту. Тым самым вызначаецца змест і характар дзейнасці вучняў і кіраўніцкай дзейнасці настаўніка.
Запішыце метады работы настаўніка і вучняў для кожнага з этапаў будучага ўрока _____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Метады маюць знешняе выражэнне (афармленне) у формах навучання (індывідуальная, ў парах, групавая, калектыўная, франтальная) і формах арганізацыі навучання (лекцыя, трэнінг, семінар, экскурсія, канферэнцыя, дыспут і г.д.). Выбор форм абумоўлены мэтамі і задачамі ўрока, а таксама выбранымі метадамі.
Запішыте формы работы (по этапах):__________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
-
Падбярыце сродкі навучання
Для выбару сродкаў навучання рэкамендуецца ўлічваць наступныя дэтэрмінаты: мэты і задачы ўрока, змест, метады навучання, асаблівасці вучняў класа. Пакажам гэта на прыкладах:
- калі, напрыклад, стаіць задача «спрыяць развіццю творчых здольнасцей вучняў”, то ў якасці сродкаў навучання патрэбна выкарыстоўваць адкрытыя заданні і пытанні;
- калі мэта ўрока «уменне будаваць графікі лінейнай функцыі», то сродак – адпаведныя практыкаванні;
- для авалодання вучнямі дзейнасным зместам адукацыі на ўроку неабходныя адпаведныя сітуацыі развіццевага тыпу, якія, па сутнасці, з’яўляюцца сродкамі: калі змест – уменне рабіць выбар, то прымяняецца сітуацыя выбару і г.д. ;
- кожны метад падтрымліваецца адпаведнымі сродкамі: метад работы з кнігай – патрэбна кніга, пытанні і заданні вучням; метад дэманстрацыі – адпаведныя прылады і г.д. ;
- пры прыняцці рашэння аб тым, якія сродкі будуць выкарыстоўвацца на ўроку, важна ўлічваць, ці ўмеюць вучні імі карыстацца.
Такім чынам, калі разумець урок як сістэму, то сродкі патрэбна падбіраць з улікам усіх кампанентаў гэтай сістэмы.
Прадстаўце выбраны вамі спіс сродкаў навучання (для кожнага этапа занятка)
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
-
Вырашыце, як на ўроку будзе ажыццяўляцца адваротная сувязь
Магчымыя варыянты адваротнай сувязі:
-
кожны з вучняў піша або гаворыць, ці дасягнуў ён мэты;
-
вучні выконваюць тэст і параўноўваюць свае адказы з эталонамі, арганізуецца абмеркаванне вынікаў і карэкцыйная праца;
-
вучні параўноўваць сваю дзейнасць і яе вынікі з крытэрыямі і г.д.
Напішыце, як будзе арганізавана адваротная сувязь_____________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
-
Прыміце рашэнне аб змесце і спосабе падачы хатняга задання
Зразумела, што дакладна вызначыць змест хатняга задання і тое, як яго тлумачыць, магчыма толькі пасля адваротнай сувязі на самім уроку.
Напішыце, некалькі варыянтаў хатняга задання ў залежнасці ад вынікаў, якія можна ўбачыць па выніках адваротнай сувязі _____________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
-
Ацаніце распрацаваны вамі ўрок
праз прызму прыкмет яго эфектыўнасці
№
|
Характарыстыкі праекта ўрока
|
Так
|
Не
|
1.
|
Ці зрабіў(ла) я дыягностыку будучага ўрока?
|
|
|
2.
|
Ці ўзаемазвязаны ўсе кампанеты ўрока?
|
|
|
3.
|
Ці дыягнастычна вызначаны мэты?
|
|
|
4.
|
Задачы выхавання і развіцця: ці вылучаны яны з супярэчнасці паміж ідэальным уяўленнем аб вучні і рэальнымі дзецьмі класа?
|
|
|
5.
|
Ці зарыентаваны мой урок на гарманічнае развіцце вучняў, на фарміраванне вучэбных і сацыяльных кампетенцый?
|
|
|
6.
|
Ці добра я валодаю вучэбным матэрыялам урока?
|
|
|
7.
|
Ці абапіраецца дыдактычная канструкцыя ўрока на абгрунтованыя педагогікай прынцыпы?
|
|
|
8.
|
Ці плануецца апора на дасягнуты вучнямі ўзровень навучанасці і іх суб’ектны досвед?
|
|
|
9.
|
Ці плануецца пасільная і напружаная праца вучняў?
|
|
|
10.
|
Ці рацыянальна мною выбраны дыдактычныя сродкі?
|
|
|
11.
|
Ці будзе ў мяне дыферэнцыраваны падыход да вучняў?
|
|
|
12.
|
Ці будзе на ўроку супрацоўніцтва, партнерства настаўніка з вучнямі?
|
|
|
13.
|
Ці запланавана мною адваротная сувязь?
|
|
|
14.
|
Ці будзе эфектыўна выкарыстоўвацца кожная хвіліна ўрока?
|
|
|
Калі неабходна, зрабіце карэкціроўку праекту. |