Конспект урока па фізіцы "Трэнне. Сіла трэння" Клас: 7 клас Раздел праграмы: "Рух і сілы". Тып урока: урок засваення ведаў




Дата канвертавання13.06.2016
Памер69.94 Kb.
План конспект урока па фізіцы “Трэнне. Сіла трэння”

Клас: 7 клас

Раздел праграмы: “Рух і сілы”.

Тып урока: урок засваення ведаў.

Від: камбінаваны ўрок.

Мэта ўрока:

Дыдактычныя: стварыць умовы для засваення новага навучальнага матэрыялу, выкарыстоўваючы інфармацыйныя тэхналогіі і элементы тэхналогіі "Супрацоўніцтва".

Адукацыйныя: азнаёміць навучэнцаў са з'явай трэння, сфармаваць паняцце сіла трэння, разгледзець выгляды трэння, эксперыментальна ўсталяваць, ад чаго залежыць гэта сіла, высвятліць прычыны ўзнікнення сілы трэння.

Развіваючая: развіваць якасную сферу навучэнцаў; развіваць лагічнае мысленне; фармаваць уяўленне пра працэс навуковага спазнання; развіццё ўменняў эксперыментаваць; фармаваць уменне карыстацца прыборамі; аналізаваць, параўноўваць вынікі досведаў; працягнуць фармаваць уменні канструяваць апорны канспект.

Выхаваўчая: выхоўваць культуру разумовай працы.

Матывацыйная: заахвоціць цікавасць да вывучэння прадмета.



Абсталяванне для Настаўніка: камп’ютэр, мультымедыйная прэзентацыя "Сіла трэння", цацачны аўтамабіль, пясок, брусок драўляны з ніткай, ручка, дынамометр, шкляныя пласціны - 2 шт., апорны канспект "Сіла трэння".

Абсталяванне для навучэнцаў: дынамометр, ліст гладкай і наждачнай паперы, брусок драўляны з ніткай, грузы з механікі па 100 г (2 шт.), апорныя канспекты.

Падрыхтоўка да ўрока:

кожнаму вучню на стол выдаецца ліст апорнага канспекта, абсталяванне, лісты з тэставымі заданнямі;

на дэманстрацыйным экране ці на вялікім лісце ватмана трэба падрыхтаваць ліст апорнага канспекта.
Ход урока

I. Арганізацыйны этап.

II. Матывацыйны пачатак уроку.

Настаўнік: Дабрыдзень дзеці, сёння на ўроку мы працягнем з вамі знаёмства з відамі сіл.

Але перш чым пачаць разглядать новую тэму, давайце ўспомнім якія сілы мы з вамі ўжо ведаем? (СІЛА ЦЯЖАРУ, СІЛА ПРУГКАСЦІ, ВАГА ЦЕЛА)

Зараз пачнем вывучать новы матэрыял, а пачнем яго вывучать вось з гэтага аўтамабіля. (Настаўнік на дэманстрацыйным стале рухае цацачны аўтамабіль)

Настаўнік: Якія целы ўзаемадзейнічаюць пры руху аўтамабіля? Што з'яўляецца вынікам узаемадзеяння целаў? Што адбылося са скорасцю аўтамабіля? Чаму аўтамабіль спыніўся? (дзейнічае сіла трэння)

III. Падчас вывучэння матэрыялу мы будзем весці заметкі, г. зн. апорны канспект (навучэнцы запісваюць у апорны канспект тэму ўроку).



Настаўнік: Зараз нам трэба пазнаёміцца са з'явай трэння, пазнаць якія бываюць віды трэння, вызначыць кропку прыкладання і кірунак гэтай сілы, эксперыментальна ўсталяваць, ад чаго залежыць сіла трэння і чаму яна ўзнікае?

Пытанне: Высвятлім, у якім кірунку рухаецца наш аўтамабіль? Як вы думаеце, сіла трэння дапамагае руху аўтамабіля, ці перашкаджае? (перашкаджае)

Калі б фізікі вырашылі выдаць усім сілам пашпарта, то ў гэтым дакуменце абавязкова былі б тры графы: МОДУЛЬ. НАПРАМАК. КРОПКА ПРЫКЛАДАННЯ. Вызначым, у які бок заўсёды накіравана сіла трэння? (у процілеглы бок руху цела) Вызначым кропку прыкладання сілы трэння (паказваем кропку прыкладання і кірункі сілы трэння ў апорным канспекце).

Уводзім вызначэнне сілы трэння: Сіла, якая ўзнікае пры руху аднаго цела па паверхні іншага і накіраваная ў бок процілеглы руху, завецца сілай трэння.



Настаўнік: Зараз пазнаёмімся, якія выгляды трэння існуюць.

Дэманстрацыйны эксперымент (кніга і ручка, Настаўнік дэманструе сілу трэння слізгацення, качэння і супакою).



Настаўнік: Такім чынам, мы пазнаёміліся з сілай трэння. Гэта - трэнне качэння, трэнне слізгацення і трэнне супакою (вучні запісваюць у апорны канспект). А цяпер я прапаную адпачыць у літаратурнай гасцінай. Разгледзім прыклады праявы сіл трэння ў прыродзе. У прыведзеных прыкладах вызначыце, якая сіла трэння дзейнічае на цела.
В зимние сумерки нянины сказки

Саша любила. Поутру в салазки

Саша садилась, летела стрелой,

Полная счастья, с горы ледяной.

Н. А. Некрасов (сила трения скольжения)
Вдоль опушки Вова едет

На своем велосипеде

И везет варенье

Всем на угощенье. (сила трения качения)


Вот и зима! Трещат морозы

На солнце искриться снежок

Пошли с товарами обозы

По Руси вдоль и поперек.

Ползет скрипит дубовый полоз.

Река ли, степь ли – нет нужды,

Везде проложатся следы!

И. С. Никитин (сила трения скольжения)


Хоть тяжело подчас в ней бремя,

Телега на ходу легка;

Ямщик лихой, седое время,

Везет не слезет с облучка.

А. С. Пушкин (сила трения качения)
Кошка за Жучку

Жучка за внучку

Внучка за бабку

Бабка за дедку

Дедка за репку

Тянут – потянут, вытянуть не могут. (сила трения покоя)


Настаўнік: А чаму ўзнікае сіла трэння? Якія прычыны ўзнікнення сілы трэння? Правядзём эксперымент (цацачны аўтамабіль, пясок).

Выснова: Шурпатасць паверхняў, няроўнасці ( вучні запісваюць у АК).

Эксперымент з дзвюма шклянымі пласцінамі.

Выснова: Узаемадзеянне малекул рэчыва ( вучні запісваюць у АК).



Настаўнік: Сіла - гэта фізічная велічыня. Што гэта значыць? (яе можна вымераць) Цяпер мы вымераем сілу трэння, якая дзейнічае на драўляны брусок.
Франтальны дослед: драўляны брусок з ніткай, дынамометр.
Настаўнік тлумачыць класу, як вымераць сілу трэння. На брусок у гарызантальным кірунку дзейнічаюць дзве сілы. Адна сіла - сіла пругкасці спружыны дынамометра, накіраваная ў бок руху. Другая сіла - гэта сіла трэння, накіраваная супраць руху. Бо брусок рухаецца раўнамерна, тое значыць раўнадзейная гэтых сіл роўная нулю. Такім чынам, гэтыя сілы роўныя па модулі і накіраваны ў процілеглыя бакі. Дынамометр паказвае сілу трэння ( вучні вымяраюць сілу трэння).
IV. Настаўнік: Працягнем наша знаёмства з сіламі. Дзеці, а вы ведаеце, што сілу трэння можна змяняюць. Яе, то памяншаюць, то павялічваюць. Давайце паспрабуем пазнаць пра гэта падрабязней. Вам прапануецца вырашыць дасціпныя задачкі.
Задача 1. Хуліганы Сідараў і Іванаў пасыпалі каток пяском і з цікавасцю назіраюць, як Танечка Пятрова коўзаецца на каньках. Якую мэту пераследваюць Іванаў і Сідараў? (павелічэнне сілы трэння)

Задача 2. Што задумалі хітрыя сямікласнікі, якія не шкадуючы дарагога машыннага масла, шчодра льюць яго ў тармазы аўтамабіля Настаўніка фізікі? (памяншаюць сілу трэння, змазка)


Настаўнік: Кожны з вас увесь час вырашае жыццёвыя тэсты. Вось і цяпер вам мае быць дазволіць некаторыя праблемы, з якімі вы сутыкаецеся дома.

Навучэнцы выконваюць тэставыя заданні "Жыццёвы тэст".


Жыццёвыя тэсты
1 група

Дзверцы шафы ў Ваніным пакоі сталі рыпаць. Янка змазаў завесы маслам і рыпанне спынілася. Якую з'яву ён выкарыстоўваў?

У паходзе Янка паслізнуўся на мокрай траве, зваліўся і зразумеў, што….
2 група

Янка ўбачыў, што мама ніяк не можа зняць пярсцёнак з пальца, і параіў ёй намыліць палец. Мама прыняла раду, і пярсцёнак лёгка зняўся. На чым заснавана Ваніна прапанова?

З акна Янка ўбачыў, што перад дзвярамі іх хаты ўтварылася ледзяная дарожка. Янка выйшаў на вуліцу і пасыпаў лёд пяском. Чаму ён так зрабіў?

3 група


Янка памкнуўся ў паход на веласіпедзе. Але педалі дрэнна круціліся, і ён змазаў іх машынным маслам. Якую з'яву ён выкарыстоўваў?

Янка памкнуўся пакатацца з сябрам на лыжах. Перад прагулкай Янка параіў сябрам змазаць лыжы адмысловай маззю. На чым заснавана Ваніна рада?


Настаўнік: Дзеці давайце зараз паглядзім відыёматэрыял "Сіла трэння".
Прагляд мультымедыйнай прэзентацыі "Сіла трэння".
Настаўнік: зараз дзеці прапаную вам праверыць свае веды па тэме “Сіла трэння”, вазьміце лісты кантролю ведаў і выканайце прапанаваныя ў тесце заданні.

ТЭСТ

1. Санкі скочваюцца з гары. Які від сілы трэння дзейнічае на санкі?

П. сіла трэння качэння

У. сіла трэння слізгацення

В. сіла трэння супакою

2. У галалёдзіцу тратуары пасыпаюць пяском. Пры гэтым сіла трэння падэшваў абутку аб лёд….

С. павялічваецца

Д. не змяняецца

Е. памяншаецца
3. Як накіравана сіла трэння пры руху цела?

А. па руху

П. супраць руху

Н. не мае кірункі


4. Пры змазцы паверхняў якія труцца, сіла трэння…

Р. не змяняецца

Е. памяншаецца

У. павялічваецца


5. Электравоз, рухаючыся раўнамерна, цягне чыгуначны састаў сілай 150 кН. Чаму роўная сіла трэння?

К. 15 кН.

Л. 300 кН.

Х. 150 кН.

Табліца адказаў

Праверым адказы. Хто атрымаў кодавае слова “успех”




1

2

3

4

5

у

с

п

е

х
V. Настаўнік: Наш урок падыходзіць да завяршэння. Падвядзём вынікі (выстаўленне адзнак).

Рэфлексія: Дзеці, давайце прааналізуем вывучаны матэрыял і напомнім што мы пазналі за час уроку?

Д/з §14-15(пытанні), пр. №


База данных защищена авторским правом ©shkola.of.by 2016
звярнуцца да адміністрацыі

    Галоўная старонка