Вусны часопіс “Я люблю цябе, роднае слова”




Дата канвертавання02.07.2016
Памер59.86 Kb.
Вусны часопіс

Я люблю цябе, роднае слова”




Мэта: раскрыць шматграннасць і прыгажосць беларускай мовы, развіваць творчыя здольнасці вучняў, выхоўваць любоў і павагу да роднага слова, фарміраваць асоьу грамадзяніна
Уступнае слова
Як ты дорага мне, мая родная мова!

Мілагучнае, звонкае, спеўнае слова!

Ты калісьці мяне з калыскі падымала

І вучыла у бацькоў на руках гаварыць.

У жыцці маім слова найпершае “МАМА”

І цяпер для мяне сама міла гучыць.
Гэтыя прыгожыя, звонкія радкі прысвечаны нашай роднай мове. Мове, на якой мы размаўляем з вамі, мове нашых дзядоў і бацькоў. Наша сенняшняя сустрэча адбудзецца ў форме вуснага часопіса “Я люблю цябе, роднае слова!”

Першая старонка нашага часопіса прысвечана гісторыі нашай мовы. Называецца яна “Падарожжа ў гісторыю роднага слова”.

Мова ўзнікла сотні гадоў таму назад, калі першабытныя людзі аб’ядналіся ў калектывы. Беларуская мова належыць да славанскіх груп моў. Прыкладна да У1-У11 стагоддзяў да нашай эры славяне карысталіся адной мовай. Але ў потым мовы розных славянскіх народаў набылі свае асаблівасці.

У Х111 стагоддзі Беларусь увайшла ў склад ВКЛ, дзе беларуская мова стала дзяржаўнай. Пісьменнасць на Беларусі была на высокім узроўні. З канца ХУ1 стагоддзя дзяржаўнай мовай стала польская, а з Х1Х ст.- руская.

У 20-я гады ХХ стагоддзя пачалося адраджэнне беларускай культуры. Але потым яе перасталі ўжываць у дзяржаўных установах, інстытутах, зменшылася колькасць беларускіх школ.26 студзеня 1990г быў прыняты Закон “Аб мовах у Беларускай ССР”, і дзяржаўнай мовай стала беларуская.На рэферэндуме 14 мая 1995 года большасць насельніцтва, якое прымала ў ім удзел, выказалася за наданне ў Беларусі статуса дзяржаўнай, побач з беларускай, таксама і рускай мове. Палажэнне аб існаванні дзвюх раўнапраўных моў у Беларусі замацавана Канстытуцыяй ( арт. 17, арт. 50). Мы павінны быць асабліва клапатлівымі ахоўнікамі нашых моўных скарбаў.

Гучыць беларуская мелодыя.

Дык шануй, Беларус сваю мову-

Гэты скарб наш на вечныя годы;

За пашану радзімаму слову

Ушануюць нас брацця-народы!
Перагортваецца старонка.

Наступная старонка “Краіна Мовазнавія”.

У ей жывуць лексіка, марфалогія, графіка, фанетыка. Яны прапануюць нам свае заданні.


Першае заданне прапануе Фанетыка.

Называецца яно “Рамонак”. (Вывешваецца рамонак, у яго на пялестках пытанні. Дзеці павінны на іх адказаць).


Пытанні:

1. Колькі галосных гукаў? -6

2. Які гук нам дае літара “БЭ”? –б,п

3. Назавіце перадапошнюю літару алфавіта? –Ю

4. Якая літара у беларускай мове самая ганарыстая? – Я

5. Колькі літар у беларускім алфавіце? -32

6. Апостраф з’яўляецца літарай? –НЕ

7. Назавіце шостую літару алфавіта.- Е


Другое заданне прапануе Лексіка.

Паслухайце верш В.Віткі.



Сава і сава.


Прыйшоў Сава ў лес,

На яліну ўзлез,

Падняў галаву,

Убачыў саву,



-Ты скажы, сава,-

Пытаецца Сава,

А твая дзятва

Ведае забавы?




Назавіце словы , значэнне якіх адрозніваецца месцам націску. Назавіце свае прыклады.


Наступнае заданне прапануе Графіка.

Адгадайце загадку.


Літары ў ім, як байцы на парад,

Строгім парадкам пастроены ў рад.

Усе яны пэўнае месца знайшлі там

Як мы яго назавем?...( алфавітам )

А зараз паслухайце уважліва анаграмы.
З “М” расту я на агародзе,

З “Р” я поўзаю ў вадзе.

(мак-рак)
Я на “Д” –паверхні маю,

А на “Л” –дзяўбу, ламаю.

(дом-лом)
З “л” – частка твару,

А з “б” – я расліна.

(лоб-боб)
Я з лесарубам - сіла!

Глядзі сасну паваліла.

Парадак літар зменім ледзь-

Лісцевым дрэвам мне шумець.

(Піла –ліпа)
Стралу сталевую

Узняў ажно да неба.

А разам з “Э” –

Для фільмаў ен патрэбен.

(кран-экран)
Ен з “Д” на кусце і на дрэве быць можа,

А з “Т” ен- драўляная агароджа.


(плод-плот)

Заданне ад Лексікі.

Трэба разгадаць крыжаванку. Я буду вам задаваць значэнне слова, а вы - само слова.




  1. “Люстэрка вучня (дзеннік)

  2. Прыналежнасць для пісьма (сшытак)

  3. Самы першы падручнік (буквар)

  4. Мэбля ў класе (парта)

  5. Школьная сумка (ранец)

  6. Мелодыя, якая гаворыць аб заканчэнні урока. (званок)

  7. Чалавек, які дае веды дзецям (настаўнік)

Наступнае заданне ад Марфалогіі.
Вам патрэбна адгадаць загадкі і адказаць хто з’яўляецца сябрам марфалогіі.

Спытайце мяне:

Хто ці што можа-

І дам я назвы ўсім прадметам!

(Назоўнік)
Я аздабляю вашу мову:

Даю прыметы розным словам…

(Прыметнік)
Аб сабе сказаць хачу,

Што прыметы я лічу.

(лічэбнік)
Папрасіць і загадаць магу,

Вызначыць вам час дапамагу,

А калі з займеннікам стаю,

Дык асобу легка пазнаю.

( Дзеяслоў)
Сваей я формы не змяняю.

Заўседы я абазначвю

Прымету дзеяння і стану –

Як з дзеясловам побач стану.

А як з прыметнікам , то гэта

Ужо будзе якасці прымета.

Ствараюся ад розных слоў я

І называюся….( Прыслоўе)


Кароценькі, нязменны я, службовы –

Дапамагу змяніць па склонах словы.

( Прыназоўнік)
Я нічога не абазначаю,

І толькі сказы, словы я злучаю. ( Злучнік)



Наступная старонка нашага часопіса “Гуляй і вучыся”.
Зараз мы падзелімся на 2 каманды.
1 ЗАДАННЕ

Зараз вы атрымаеце карткі з устойлівымі зваротамі, вам патрэбна паказаць тое, што напісана пры дапамозе мімікі, рухаў.


1каманда

Браць быка за рогі (Пачынаць з найбольш важнага.)



2 каманда

Валасы становяцца дыбам (Пачуцце страху)


2 ЗАДАННЕ

Кожнай камандзе трэба напісаць верш па апошніх словах радка. У каго лепш атрымаецца.


…Якуб Колас

…родны голас

…любіць чытач

…творы чытаць


3 ЗАДАННЕ

Якая каманда хутчэй адгадае рэбус



4 ЗАДАННЕ

Зараз кожная каманда атрымае картку, у якой запісаны словы песні. Вам трэба выканаць на матыў песні, што ўказана на картцы.


1 камандзе
Сарваўся голас мой высокі,

Калі на памяць верш чытаў.

Стаяў ля дошкі адзінокі,

Слязу глытаў, глытаў, глытаў.



2 камандзе
То назоўнік, то прыметнік,

Дзеясловаў цэлы рой.

Мова наша – скарб вялікі,

Знойдзеш дзе яшчэ такі.


Вось і закончылася наша 3 старонка.
Вучні выконваюць песню “ Полька беларуская”
Падводзяцца вынікі. Пераможцы ўзнагароджваюцца.


База данных защищена авторским правом ©shkola.of.by 2016
звярнуцца да адміністрацыі

    Галоўная старонка