Программа "Недели русского и белорусского языка и литературы" Понедельник. Линейка. Открытие. Интеллектульная игра по русскому языку




Дата канвертавання04.04.2016
Памер340.74 Kb.
Цели:

- предоставить школьнику дополнительные возможности в изучении предмета;

- развивать потребность ребенка участвовать в интеллектуальных соревнованиях;

- формировать умения самостоятельно добывать знания, логически и нестандартно мыслить в процессе создания атмосферы поисковой деятельности;

- воспитывать любовь к языкам, культуру речи, самостоятельность, дисциплинированность.



Программа “Недели русского и белорусского языка и литературы”

Понедельник. Линейка. Открытие. Интеллектульная игра по русскому языку

Вторник. Олимпиады по классам.

Среда. Чароўны куфэрак

Чацвер. Гульні з загадкамі

Пятніца. Конкурсная праграма “Знаўцы мовы”



Содержание “Недели русского языка”

Понедельник. Линейка, посвящённая открытию “ Недели русского языка и литературы”

Ход мероприятия

1. Вступительное слово.

– Дорогие ребята, у нас сегодня знаменательное событие. Мы открываем “Неделю русского и белорусского языков и литературы”.

Ведущий

– Мы должны уметь грамотно выражать свои мысли, как в устной, так и в письменной речи. Наша речь, как устная, так и письменная должна быть понятна. Но все ли мы умеем писать четким, красивым почерком. Не получается ли у нас иногда так, как в стихотворении В.Гончарова “О грамотее и больной ноге”.



3. Инсценирование стихотворения В.Гончарова “О грамотее и больной ноге”.

Один неграмотный пришёл с поклоном к грамотею

– Будь другом, напиши письмо, а то я не умею…

– Нет, не могу, нога болит, – ответил хмуро тот. –

Через неделю приходи, авось болезнь пройдёт.

– Да разве пишешь ты ногой? – неграмотный спросил.

– Нет, мне по адресу с письмом ходить не хватит сил.

Почерк у меня такой, трудись хоть целый год,

Но без меня моё письмо никто не разберёт.

Ведущий.

– Неделю объявляю открытой.

– Предлагаю вам познакомиться с программой “Недели русского языка”.

1 –ый день. Понедельник.

Линейка. Открытие “Недели русского языка”.



2–ой день. Вторник.

Олимпиады по классам. Из каждого класса будут выявлены 3 ученика, которые лучше всех знают русский язык.



3–ий день. Среда.

День неожиданностей.

В этот день будьте готовы к любым неожиданностям.

4–ый день. Четверг.

Гульні з ўазагадкамі.

В этот день пройдут игры на белорусском языке. Будут участвовать ученики 1-4 классов.

5-ый день. Пятница.

Конкурсная программа “Знаўцы мовы”

В этот день все ученики делятся на 2 команды игроков и команду болельщиков.

- А сейчас все ученики приглашаются для участия в интеллектуальной игре.

- На этом наша официальная часть подходит к концу. Желаем всем удачи!


Брейн-ринг

(3-4 классы)

Интеллектуальная игра по русскому языку

В каждой команде по 5 человек. Задания командам написаны на карточках. На игровых столах – листочки бумаги, ручки, игрушки-пищалки, с помощью которых капитаны команд будут подавать сигнал о выполнении задания.

Ход игры

I. Вступление.

Ведущий. Здравствуйте, уважаемые гости, здравствуйте, уважаемые … (Представляются члены жюри.)

Напоминаю правила игры.

1. На обсуждение вопроса даётся 1 минута.

2. До истечения этого времени команда должна найти ответ, а капитан – подать сигнал игрушкой-пищалкой.

3. Капитан решает вопрос о том, кто будет отвечать.

4. Если команда даёт неправильный ответ, у другой команды есть время для обсуждения.

II. Задания для брейн-ринга. Задания для болельщиков. Игры

1. Задание командам. Подчеркните твёрдые согласные в скороговорке.

«Летели лебеди с лебедятами». (т)



За правильный ответ – 3 балла.

2. Задание командам. Расшифруйте слова, найдите «лишнее» слово.

Зоар (роза),

атрас (астра),

дышнал (ландыш),

нолс (слон).

За каждое слово – 1 балл. За «лишнее» слово – 1 балл.

3. Задание командам.

Разгадайте ребусы.



Р 1 а, с 3 жи, 7 я. (Родина, стрижи, семья.)

За каждый ребус – 2 балла.

4. Задание болельщикам.

Закончите пословицу.

1.Терпенье и труд… 6.Слово – серебро, молчанье – …

2. Век живи, … 7. За двумя зайцами погонишься – …

3. Ученье – свет, … 8. Не рой яму другому – …

4. Ум – хорошо, … 9. Что посеешь, …

5. Один в поле … 10. Слово не воробей, …

За каждую пословицу – 1 балл.
5. Задание командам.

Найдите и выпишите слова, которые перемешались. На выполнение этого задания командам даётся 3 минуты.

ё сто ки за

ро ас ро ра

жи т го л

ра д бо та



За каждое найденное слово – 1 балл.

6. Игра с болельщиками.

Пока команды выполняют задание, мы поиграем в игру «Зеркало». Все встаньте. Я буду показывать какое-нибудь движение. Вы должны как можно точнее отобразить мою позу, мимику.



7. Задание командам.

За одну минуту составьте и запишите «цепочку» из слов. Последняя буква первого слова является первой буквой следующего слова.

Альбом – …

За каждое слово – 1 балл.

8. Задание болельщикам.

Назовите предмет, о котором идёт речь.

1. Зелёный, продолговатый, сочный…

2. Маленькая, серая, пугливая…

3. Белое, пушистое, лёгкое…

4. Ветвистая, зелёная, колючая…

5. Вкусный, сочный, алый…

6. Новая, интересная, библиотечная…

7. Красное, спелое, сладкое…

8. Жёлтые, красные, осенние…



За правильное слово - 1 балл.

9. Задание командам.

За одну минуту соедините слова правого и левого столбиков так, чтобы получились новые слова.

стол овод

яр ода


газ марка

хор он


бор яр

За каждое правильное слово – 1 балл.

10. Задание командам.

Составьте как можно больше слов, используя буквы из слова



р а с п о р я д о к

За каждое слово – 1 балл.

11. Игра с болельщиками.

Игра «Летит, летит по небу шар». Я скажу небольшой текст, а вы постарайтесь его запомнить:

Летит, летит по небу шар,

По небу шар летит.

И знаем мы, что этот шар

До неба долетит.

Текст повторяется вместе с залом. Постепенно слова заменяются движением рук: сначала заменяется слово «шар», потом слова «небо», «летит», «мы»:

- «шар» - круг руками в воздухе,

- «небо» - палец вверх,

- «летит» - руки в стороны,

- «мы» - ладонью показывают на себя, прижав её к груди.

III.Подведение итогов.

Пока уважаемое жюри подсчитывает баллы, мы с вами подведём итог.



Ученик 1. Грамматика, грамматика –

Наука очень строгая.

Учебник по грамматике

Всегда беру с тревогой я.



Ученик 2. Она трудна, но без неё

Плохое было бы житьё!

Не составишь телеграмму

И открытку не отправишь,

Даже собственную маму

С днём рождения не поздравишь.



Ученик 3. Люблю тебя, грамматика!

Ты умная и строгая.

Тебя, моя грамматика,

Осилю понемногу я!



IV. Награждение победителей.

Вручение призов участникам и болельщикам


Литературный ринг

Участвуют ученики 2 и 3 класса



Вопросы

1.Как назывался горшок, который сделали своим жильём звери? ( Теремок)

2. Как звали трёх былинных богатырей? (Илья Муромец, Добрыня Никитич, Алёша Попович)

3. Эта неприятная вещь, которая называется «Весёлый Роджер», нарисована на флаге

пиратских кораблей. Что это? (Череп и кости)

4. Главарь разбойников из мультфильма «Бременские музыканты». (Атаманша)

5. Что было нарисовано в каморке у папы Карло? (Очаг)

6. Хитрющий слуга Маркиза Карабаса. (кот)

7. Слезинка с неба. (Капля)

8. Три девочки шли в школу под одним зонтиком. Почему ни одна из них не промокла? (Не было дождя)

9. Кто достал со дна озера для Буратино золотой ключик? (Черепаха Тортила)

10. Кому приходилось изображать «привидение с мотором, ужасное, но симпатичное? (Карлсон)

11. Главный герой этой сказки был хорошим другом Вишенки и Редиски. (Чиполлино)

12. Волшебница, исполнявшая желания Емели. (Щука)

13. Как называется русская народная сказка, главный герой которого – хлебобулочное изделие? (Колобок)

14. Где отсиживал своё наказание Буратино до тех пор, пока не совершил побег в страну Дураков, поддавшись на уговоры летучей мыши? (В чулане)

15. В чём медведь тащил Машу с пирожками к бабушке и дедушке? (В коробке)

16. Как называется русская народная сказка о том, что вежливость и доброту не сможет заморозить никакой холод? (Морозко)

17. Самый знаменитый житель Цветочного города. (Незнайка)

18. От кого звонил слон Корнею Чуковскому? (От верблюда)

19. «Жил в нашем заводе старик один, по прозвищу Кокованя. Семьи у Коковани не осталось, он и придумал взять в дети сиротку. Спросил у соседей, - не знают ли кого…»

Откуда эти строки? (Сказка П,Бажова «Серебряное копытце»)

20. Какое «удобрение» в десять раз увеличивает урожайность на Поле чудес в стране Дураков? (Соль)
Вторник. Материалы олимпиад для 2 – 4 классов

Олимпиада

Русский язык. 2 класс

1. Сколько раз в стихотворении встречается звук «Ш»?

- Ты скажи мне, милый ёж,

Чем ежиный мех хорош?

- Тем он, лисонька, хорош,

Что зубами не возьмёшь!

2. Закончи фразеологизм подходящим словом (фразеологизм – устойчивое сочетание слов) Голоден как …

Изворотлив как …

Нем как …

Болтлив как …

Как мокрая …

3. Впиши названия:

звери рыбы












ь
















ь



















ь






















Ь






















































































ь



















ь
















ь













ь
4. Отгадай слова:

С глухим – траву она срезает,

Со звонким и листочки объедает.

5. Запиши как можно больше слов, в которых есть слово «ель»:

6. Из слогов «собери» пословицу:

ша ро кни я га хо ший друг луч



7. Отгадай ребусы:
О Л


100 Л


8. В каждом ряду найди лишнее понятие и подчеркни его. Рядом запиши обобщённое название этих предметов:

1. Василий, Фёдор, Иван, Петров, Семён - …

2. Молоко, сметана, сыр, мясо, простокваша - …

3. Дождь, снег, град, гололёд - …

4. Футбол, волейбол, хоккей, плавание, баскетбол - …

9. Прочитай «заколдованные» слова и вычеркни в каждом из них лишний слог:

сапохар, васуренье, оребрихи, балиранки



10. Напиши цепочку слов, меняя в слове каждый раз только одну букву:

БОБ -


Ответы на олимпиадные задания

2 класс
1. Ответ: 5 раз. 2 балла.

2. За каждое слово – 2 балла.

Ответ: волк, уж, рыба, сорока, курица.

3. За каждое верно подобранное слово – 2 балла.

Ответ: звери: лось, олень, лошадь, медведь.

Рыбы: пескарь, карась, окунь, линь.

4. За каждую отгадку – 2,5 балла.

Ответ: коса – коза.

5. За каждое слово – 2,5 балла.

Ответ: мель, гель, сель, щель, келья, рельс, метель, апрель, газель, панель,

портфель, вафелька, неделька, капель, капелька, бельё и т. д.



6. Ответ: Хорошая книга – лучший друг. 5 баллов.

7. За каждый ребус – 3 балла.

Ответ: а) подол, б) стол, в) передача.

8. За каждое верное исключение – 1 балл; за каждое верное обобщающее

понятие – 1 балл.



Ответ:

1. Петров – имена.

2. Мясо – молочные продукты.

3. Гололёд – осадки.

4. Плавание – спортивные игры.

9. За каждое верно определённое слово – 0,5 балла.

Ответ: сахар, варенье, орехи, баранки.

10. За каждое верное слово – 0,5 балла.

Ответ: Боб – бор – бок – сок – ток – тик – лик – лук – лак – лаз – таз – туз - тур - тир - …


Олимпиада

Русский язык. 3 класс
1. Отгадай загадки:

1)Из писка птиц мой первый слог возьмёте,

Второй – с бараньей головы.

Откройте печь и там найдёте

То, что не раз едали вы.

2)Корнем – с дорогой роднится,

В сборе приставка таится.

Суффикс как в слове «дневник»,

Целым же – в космос проник.

2. Замени выражения одним глаголом:

Клевать носом - …

Зарубить на носу - ...

Чесать языки - …

Дать стрекача - …

Ломать голову - …



3. Вставь в стихотворение подходящие по смыслу предлоги:

Я ______ утра ______ лесу гуляю,

______ росы я весь промок.

Но зато теперь я знаю

______ берёзку и ______ мох,

______ малину, ежевику,

______ ежа и ______ ежиху,

______ которой ______ ежат

Все иголочки дрожат.

4. Среди этих букв спрятались имена собственные и названия. Не переставляя букв, отыщи эти слова и запиши их:

И – В – А – Н – О – В – О – Л – Г – А – Л – Я



5. Допиши пословицы:

Волков бояться - …

Не было гроша, …

Готовь сани летом, …



6. Получи из слова «год» слово «вес», изменяя по одной букве в каждом слове.

Имей в виду, что выполняя каждый ход, у тебя должны получиться слова, а не наборы букв. Используй подсказки за чертой.



Г О Д __________

________________ Бывает у живых существ

________________ Окружает замок

________________ Синоним слова «рыбалка»

________________ Животное семейства кошачьих

________________ Природное сообщество



В Е С

7. Преврати:

1. Мел в мелкое место на реке.

2. Полку в танец.

3. Банку в баню.

4. Тракториста в машину.

5. Стол в комнату.



1



















2






















3

























4

























5

























8. Путём перестановки букв в каждой паре слов составь третье слово – имя существительное. Должны быть использованы все буквы.

1. Охра + под =

2. Кит + рана = 3. Ров + поза =

9. Отгадай ребусы:


А


а) СЯ Я Я б) 10. Напиши как можно больше слов, которые начинаются на букву «М». Каждое последующее

слово должно быть на одну букву больше предыдущего.

М

М .


М . . (и т. д.)

Ответы на олимпиадные задания

3 класс
1. За каждую верную отгадку – 5 баллов.

Ответы: а) пирог: б) спутник.

2. За каждую верную замену – 1 балл.

Ответы: дремать, запомнить, болтать, убегать, думать.

3. За каждый верно вставленный предлог – 0,5 балла.

Ответ: предлоги: с, в, от, про, про, про, про, про, у, за.

4. За каждое верно записанное слово – 0,5балла.

Ответ: Иван, Иванов, Вано, Иваново, Волга, Галя, Аля.

5. За каждую верно дописанную пословицу – 2 балла.

Ответы:

Волков бояться в лес не ходить.

Не было гроша, да вдруг алтын.

Готовь сани летом, а телегу – зимой.

6. За каждое верно отгаданное слово – 0,5 балла.

Ответ: ГОД – род – ров – лов – лев – лес – ВЕС.

7. За каждое верно определённое слово – 0,5 балла.

Ответ:

1. Мель.

2. Полька.

3. Банька.

4. Трактор.

5. Столовая.

8. За каждое верно составленное слово – 5 баллов.

Ответы:

1. Охра + под = пароход.

2. Кит + рана = картина.

3. Ров + поза = паровоз.



9. За верно угаданный ребус – 4 балла.

Ответы: а) Австрия; б) натянули.

10. За каждое слово - 1 балл.

Например: м, мы, май, мышь, масло, малина, магазин, морковка, маленький, математика и т. д



Олимпиада

Русский язык. 4 класс

1. Впиши в пустые клетки синонимы, состоящие из такого же количества букв, что и соответствующие слова:

























Л

Е

С


































Г

О

Р

Е













М

О

Р

О

З
















Х

О

Т

Е

Т

Ь



















Т

Е

М

Н

О

Т

А






















К

Р

Е

П

О

С

Т

Ь

























С

О

О

Б

Щ

Е

Н

И

Е




























Н

Е

В

И

Д

А

Н

Н

Ы

Й































Р

А

В

Н

О

Д

У

Ш

Н

Ы

Й


































2. Зачеркни начало тех слов, которые не соответствуют заданному в конце написанию:

слове




изве




Вла




уме




-сный




редко




чуде




у




по

согла




отве




Сно




гну




3. Составь слова:

Много с буквами хлопот,

Уж такой они народ.

Но когда с умом, толково

Их построить в чёткий ряд –

Они с тобой заговорят.

А О С Н В М Т К О _________________ Б И Ь И Л У Н Д К __________________

4. К каждой паре слов подбери такое прилагательное, которое с одним словом употреблялось бы в прямом значении, а с другим – в переносном:

Хвост




Перстень




Холод

Характер

Нервы




Жизнь




Трубы

Конфета

5. Устойчивые словосочетания заблудились. Соедини их стрелками в нужное предложение:

Дождь лил * как снег на голову

Скоро дело наладилось и пошло * как сивый мерин

Я знал городские переулки * как рыба в воде

Гости свалились * как из ведра

Он всегда врёт * как по маслу

У себя во дворе Мишка был * как свои пять пальцев

6. Вспомни и запиши пословицы, по которым созданы следующие газетные заголовки:

Готовь лыжи летом.

Шайбы по весне считают. Когда в соседях согласья нет.

7. Путём перестановки букв в каждой паре слов составь третье слово – имя существительное. Должны быть использованы все буквы.

1. Лик + пена = …

2. Иск + том = …

3. Кожа + ворон = …



8. Ответь на вопросы:

а) Каким ключом нельзя отвернуть гайку?

б) Какую соль не кладут в суп?

в) Из какого крана не льётся вода?

г) Какой лук не режут в салат?

д) По какому мостику нельзя перейти реку?



9. Разгадай ребусы:

а) З , , б) К

Ч О П

Ответы на олимпиадные задания

4 класс

1. За каждое верное слово в первой тройке – 0,5 балла,

за каждое верное слово во второй тройке – 1 балл,

за каждое верное слово в третье тройке – 1,5 балла.

Ответ: лес – бор; крепость – твердыня;

горе – беда; сообщение – извещение;

мороз – стужа; невиданный – диковинный;

хотеть – желать; равнодушный – безучастный.

темнота – потёмки;

2. За каждое верно зачёркнутое слово – 0,5 балла.

Ответ: зачеркнуть: редко, изве, вла, уме, по.

3. За каждое верно составленное слово – 3 балла.

Ответ: а) космонавт; б) будильник.

4. За каждое верно подобранное прилагательное – 2 балла.

Ответ: хвост, холод - собачий;

нервы, трубы - стальные;

перстень, характер - золотой;

жизнь, конфета - сладкая.



5. За каждое верное сопоставление – 1 балл.

Ответ: Дождь лил как из ведра.

Скоро дело наладилось и пошло как по маслу.

Я знал городские переулки как свои пять пальцев.

Гости свалились как снег на голову.

Он всегда врёт как сивый мерин.

У себя во дворе Мишка был как рыба в воде.



6. За одну верно записанную пословицу – 3 балла.

Ответ: Готовь сани летом, а телегу – зимой.

Цыплят по осени считают.

Когда в товарищах согласья нет, на лад их дело не пойдёт.

7. За каждое верно составленное слово – 4 балла.

Ответ: 1. Лик + пена = пеликан

2. Иск + том = москит

3. Кожа + ворон = жаворонок

8. За каждый верный – 1 балл.

Ответ: а) Скрипичным ключом; ключом, который бьёт из-под земли (родником).

б) Морскую соль; ноту соль.

в) Из подъёмного крана.

г) Из лука, который служит для метания стрел (оружие).

д) По капитанскому мостику.

9. За каждый верно отгаданный ребус – 4 балла.

Ответ: а) значок; б) подкоп.

Серада

Чароўны куфэрак

Заданы дапамагаць дзецям у спасціжэнні светапогляду і душы народа, яго гумару, таленавітасці і майстэрства; выхоўваць патрыятызм.

Падрыхтоўчая работа. Клас дзеліцца натворчыя мікракалектывы. Кожнаму з іх даручаецца даследаваць выслоўі, скорагаворкі, загадкі-жарты, забаўлянкі, прымаўкі і прыказкі, загадкі і г. д.

Прыкладныя этапы заняткаў



Першы этап. “Легенды і паданні”

Вядоўца. Увага! Знойдзены чароўны куфэрак! У куфэрку забытыя паданні, казкі, розныя пацешкі, забаўлянкі, народныя гульні, жарты і г. д. Ці адкрываць куфэрак?

Вучань. Адкрываць!

Вядоўца. А з чаго пачынаць?

Вучань. З легенд і паданняў!

Даецца слова мікракалектыву, які рыхтаваў легенды і паданні. Дзеці ўзгадваюць адну-дзве легенды пра паходжанне бусла, зязюлькі; расказваюць, адкуль пайшлі беларусы і інш.



Другі этап. “Жарты, анекдоты, гумарэскі”

Вядоўца. Беларусь! – народ кемлівы, таленавіты, які любіць і цэніць гумар. Не верыце? Слухайце.

Даецца слова мікракалектыву, які знаёміць дзяцей з сабранымі гумарэскамі-жартамі. Напрыклад



Залаты век

– Калі быў залаты век?

– Тады, калі людзі не ведалі золата.

Дзіва

– Гэта дзіва, як тыя вучоныя ўсё ведаюць, нават зацьменне сонца могуць прадказаць.

– Вось дзіва! Гэтак і я патраплю, бо пра зацьменні з кожнага календара можна даведацца.

Яшчэ не выпілі

Маці. Ты змяніла ваду рыбкам у акварыуме?

Дачка. Не, яны яшчэ не выпілі тую, што я ім учора наліла. I г. д.

Трэці этап. “Скорагаворкі”

Праводзіцца конкурс “Лепшы гаварун”, удзельнікі якога чытаюць скорагаворкі тыпу

Пекар Пётр пёк пірагі.

Ткач тчэ тканіну на хустку Антаніне.

Не любіла Міла мыла, мама Мілу мыла мылам.

Ехаў грэка цераз рэку,

бачыць грэка — ў рацэ рак,

ўсунуў грэка руку ў рэку,

рак за руку грэку — цап!

Вядоўца. Да скорагаворак блізкія выслоўі. Нагадайце, калі ласка, іх нам!

Аднак жа, як свінню ні кліч,

Яе заўсёды выдасць лыч.

(К. Крапіва.)

Не можаш памагчы, дык лепей памаўчы.



Чацвёрты этап. “Забаўлянкі”

Вучні знаёмяць прысутных з забаўлянкамі, якія сабралі. Напрыклад:

Ішоў бай пасцяне

У чырвоным каптане.

Нёс ён торбу на спіне.

Што у торбе, тое мне.

Кую, кую ножку,

Паедзем ў дарожку,

Дарожка крывая,

Кабылка сляпая

Зачапілася за пень,

Прастаяла цэлы дзень. I інш.



Пяты этап. “Загадкі-жарты”

Мікракалектыў знаёміць з загадкамі-жартамі, запрашае прысутных пры-няць удзел у іх адгадванні

На якое пытанне нельга даць сцвярджальны адказ? (Ты спіш?)

Сын майго бацькі, але мне не брат. (Ты сам.)

Што знаходзіцца пасярэдзіне Волгі? (Літара"л".)

У бацькі тры сыны. А ў кожнага сына — сястра. Колькі ў бацькі дзяцей? (Чацвёра.)

Якое ласкавае імя хлопчыка расце ў жыце? (Васілёк.)

Чатырма літарамі напішы выраз “сухая трава”. (Сена.)



Шосты этап. “Прыказкі і прымаўкі”

Удзельнікі творчай групы нагадваюць прыказкі і прымаўкі, а заканчваць іх даюць магчымасць дзецям. Напрыклад

Родная зямелька як зморанаму... (пасцелька).

Родная зямля мякчэйшая за чужую... (пярыну).

Няма смачнейшай вадзіцы, як з роднай... (крыніцы).

Усюды добра, а дома... (найлепш).



Сёмы этап. “Гульні”

Вядоўца абвяшчае, што ў куфэрку засталіся народныя гульні. Звяртаецца да класа з пытаннем хто ведае, у якія гульні гулялі бабулі, дзядулі, а то і прабабулі, і прадзядулі? Прапануе арганізаваць гульню. Калі нічога не атрымліваецца, арганізуе сам. Гэта могуць быць гульні “У краскі”, “Сляпы музыка” і інш.

Падводзяцца вынікі.
Чацвер

Гульні з загадкамі

(удзельнічаюць вучні 1-4 класаў)
1. Уступнае слова настаўніка

Загадка – гэта мудрагелістае алергічнае апісанне прадмета ці з’явы, якое прапануецца як пытанне для адгадвання. У звычайных рэчах і празаічных з’явах загадка адкрывае празаічныя бакі, іх апісанне спалучаецца з эстэтычнай ацэнкай аўтара, якая грунтуецца на бытавым, працоўным, гістарычным вопыце чалавека.

У загадцы шырока выкарыстоўваюцца метафарычныя алегорыі, метанімія, увасабленні, розныя віды параўнання, разнастайная рытміка. І народныя, і літаратурныя загадкі з’яўляюцца сапраўднымі дыяментамі любой мовы і могуць выкарыстоўвацца як на ўроках па ўсіх прадметах, так і ў пазакласнай дзейнасці. Яны развіваюць кемлівасць, дапытлівасць, здольнасці да паэтычнай выдумкі, выхоўваць любоў да роднага слова.

Дзеці з задавальненнем гуляюць у гульні з загадкамі. Прывяду прыклад некаторых гульняў з загадкамі, якія я прымяняю на ўроках і пазакласных мерапрыемствах.


2. Падскажы слоўца. Вядучы (вядучыя) чытае па памяці загадкі. Адгадка – апошняе слова ў загадцы, яго і павінны сказаць дзеці хорам.

Загарэліся сумёты,

Пад вярбой гараць ля плота.

Кот на печы не ляжыць –

Як мага хутчэй бяжыць.

Ведае хітрун стары:

Прыляцелі... (снегіры).

Стракатуха прыляцела

І на даху дома села.

Не жыццё – адна марока,

Як пачне трашчаць... (сарока).

В.Зуёнак.


3. Друкарня. У гульні прымаюць удзел дзве каманды, кожная з якіх атрымлівае набор картак. На картках напісана адна з наступных літар: А, В, Г, Е, І, К, Л, Н, О, П, Р, С, Ц, Ч, Я. Члены каманд (іх лік адпавядае колькасці літар) прымацоўваюць карткі на грудзях. Вядучы чытае загадку, удзельнікі каманд павінны як мага хутчэй стаць у рад так, каб можна было прачытаць слова-адгадку.

Белы, лёгкі і пушысты,

Ён укрыў зямлю ўсю чыста.

Як прынёс яго ў дом –

Ён разліўся ручаём.

(Снег.)

Заўсёды летам і зімой

Мае іголачкі са мной,

Галінак у мяне багата.

Зімой прыходжу к вам на свята.

(Елка.)

Яго ніяк не абмінеш:

Ці ў хатку заходзіш,

Ці з хаты ідзеш.



(Парог)
4. Хто больш? Каманды атрымліваюць карткі, на якіх пад нумарамі запісаны загадкі. На адгадванне загадак даецца 1 хвіліна. Адгадкі запісваюцца на кантрольным лісце паперы пад тымі ж нумарамі, што і загадкі.
1. І зімой, і летам –

Белая як снег,

І зімой, і летам –

Як надзьмуты мех,

Ходзіць на лапатках,

Бегае нягегла,

Рогам есць і п’е,

А гергеча гэтак,

Што нікому нельга

Зразумець яе.

2. Два разы нараджаецца, адзін раз памірае.

3. Лёгка з зямлі паднімаеш,

А далей сваёй рукі не кінеш.

4. Без сякеры і цвікоў

Збудавалі круглы дом.

Н.Гілевіч


Кантрольны ліст: 1. Гусь. 2. Птушка. 3. Птушынае пяро. 4. Гняздо
5. Хто хутчэй. Прадстаўнікі каманд падыходзяць да стала, на якім знаходзяцца карткі з тэкстамі загадак і карткі з выявамі птушак. Кожны павінен выцягнуць картку з загадкай і за 2 хвіліны падабраць да яе картку з адгадкай.


  1. Без гадзінніка жыве,

А ў пару заўжды ўстае,

Галасіста ён спявае,

Нас прачнуцца заклікае.


  1. Зноў пад дахам , угары,

Дом будуюць маляры.

Будзе ўтульны церам-дом,

Гразь ім служыць як бетон.

Хто ж такія муляры,

Што працуюць у гары.

Н.Парукаў


Чаму дзеці так любяць загадкі?

Ды таму, што загадка ў сімвалічнай форме паказвае дзіцячы вопыт пазнання рэчаіснасці.


Наступныя гульні дапамагаюць вучням пазнаёміцца з гукамі, складамі, словамі, замацаваць навык чытання.
1. Назавіце кветкі з адным, двума, трыма складамі.

Адзін: бэз, флёкс, мак. Два склады: астра, гваздзік, ружа, лотаць, касач, цюльпан. Тры склады: гарлачык, фіялка, лілея, вяргіня, півоня, рамонак, васілёк, званочак.

2. Падбярыце слова – назву кветкі, каб яно пачыналася з гука а; к; р.

3. “Многа – адзін”.

Ружы – ружа, півоні – півоня, астры – астра, вяргіні – вяргіня, званочкі – званочак, фіялкі – фіялка, касачы – касач, Лілея – лілія.

4. “Збярыце букет”.

У букет можна браць кветкі, у якіх ёсць галосныя а; у; і. Або тыя, дзе другі гук – зычны (галосны).

5. Назавіце лішняе слова: півоня, астра, ружа, гваздзік, гладыёлус, кавун, касач, фіялка.

6. “З купіны на купіну”.

Настаўнік указкай паказвае склады на складовай табліцы. А дзеці чытаюць. На канцы ўказкі – малюнак жабкі.

7. “Што яшчэ можна пагрузіць на машыну?”

(Каб слова пачыналася на “М”).

- Што вязеш, аўтамашына?

Усё што ёсць на “М”.

Вось маліна, мячык, манка

І мачанка ў місцы...

“Чыстагаворкі са складоў”.

Мо-мо-мо – з’елі много экскімо.

Ма-ма-ма – у нас часу няма.

Мы-мы-мы – дачакаліся зімы.

8. “Адрамантуй літары”

Настаўнік кажа, што літары, якія запісаны на дошцы, аб’еў жучок, трэба іх адрамантаваць і назваць. (Літары не дапісаны).

9. “З кветачкі на кветачку”.

Намаляваць на кветачках склады, у настаўніка на ўказцы матылёк або пчолка, якая “лётае” з кветачкі на кветачку. Дзеці чытаюць склады.

10. “Правядзіце вавёрку ў дупло”.

Да дошкі прымацаваны малюнак дупла, вакол надрукаваны знаёмыя дзецям склады. Настаўнік паведамляе задачу: “Вавёрка можа трапіць у дупло, скачучы па складах з літарай “С”. Дапамажыце ёй”.

11. “Так ці не так?”

Валя адпрасавала спадніцу, сукенку, футра, кашулю, хустку. У дупле жывуць восы, дзяцел. Вавёрка, барсук, сава. У вырай паляцелі жураўлі, ластаўкі, буслы, сарокі, лебедзі, кнігаўкі.

12. “Наадварот”.

Шырокі-вузкі, добры-кепскі, мяккі-цвёрды, чысты-брудны, злева-справа, чорны-белы, цяжка-лёгка, зверху-знізу, дорага-танна, вясёлы-сумны, часта-рэдка, зіма-лета, высока-нізка, цёмна-светл

Падводзяцца вынікі

Пятніца

Конкурсная праграма”Знаўцы мовы”

(Усе вучні дзеляцца на каманды)

Ход мерапрыемства

Вучні чытаюць верш М.Пазнякова “Беларусь”



1-шы вучань

Усяму вядомы свету

Наш руплівы край здавён.

Тут на сонечных палетках

Спеюць бульба, жыта, лён…

2-гі вучань

Тут Дняпро бяжыць прывольна,

Сож, Бярэзіна, двіна, Прыпяць, Шчара, Свіслач, нёман,

Вілля, Піна,Буг, Дзвісна…



3-ці вучань

Тут крыштальныя азёры-

Нарач, Свіцязь, Снуды, Свір.

Полацк –наш найлепшы горад,

Віцебск, Тураў, Кобрын, Мір…

4-ты вучань

Тут сыны ляцяць у космас,

Песні матчыны пяюць…

Гэты край наш найдзівосны

Беларуссю ўсе завуць.

5-ты вучань. Бедны той, хто не мае скарбаў вечных- скарбаў душы. Такі скарб, каторы ніхто і ніколі адабраць у нас не здолее. – гэталюбоў да Бацькаўшчыны, да свайго народа, да роднай мовы.

6-ты вучань. Родная мова-душа народа. Пакуль жыве мова, жыве і народ.



7-мы вучань

Дык дзякуй, мой любімы край,

Што і ў мяне ёсць спадчына-

Зялёны стогалосы гай

І гэта мова матчына.

8-мы вучань.

А гэта вандроўка праз сёлы,

Праз край мой шырокі, вясёлы,

Бясконцыя нівы, дубровы-

У маю беларускую мову.
Вядучы. Добры дзень! Сёння мы сабраліся, каб зрабіць падарожжа па неабсяжнай Краіне Мовазнавіі, уладарка якой – Спадарыня Мова.

У адрозненне ад многіх казачных герояў яна не хавае сваіх багаццяў ад людзей, а, наадварот, шчодра дорыць кожнаму, хто толькі захоча іх мець.

У зале сабраліся мовазнаўцы, якія ведаюць усе сакрэты мовы.(Прадстаўленне каманд)
Конкурс” Назаві адным словам”

Даць агульную назву прапанаваным словам. За правільны адказ -1 бал

Пчала, жук, чмель (насякомыя)

Званочак, рамонак, васілёк (кветкі)

Верабей, ластаўка, сарока (птушкі)

Сукенка, спадніца, футра (адзенне)

Заяц, воўк, мядзведзь (звяры)

Чаравікі, боты, туфлі (абутак)


Конкурс “Складзі прыказку”

Кожная каманда атрымлівае канверт са словамі . За 2 хвіліны трэба скласці прыказку, прачытаць яе і растлумачыць сэнс. За правільны адказ-2 балы.

Пры сонейку цёпла, а пры мамцы добра.

Родная зямля мякчэйшая за чужую пярыну.

Найсмачнейшы хлеб ад сваёй працы.
Конкурс “Пагуляем у рыфмы: Жывы-нежывы”

Кожнай камандзе прапанаваны словы, якія абазначаюць назвы жывых прадметаў, да якіх трэба падабраць рыфму, каб атрымаўся нежывы прадмет. Напрыклад: рак-мак. За правільны адказ-1бал.

Казуля (кашуля) вожык (кошык)

Жабка (шапка) кошка (дошка)

Мышка (лыжка) ліска (міска)
Заданні для балельшчыкаў

Адгадаць загадкі

З гушчару зялёнага,

Дзе мошкі і цень,

На скалы ўзабраўся

Прыгожы …(алень)

У ваду нырае смела,

Хатку ён будуе ўмела.

Пад вадой і на вадзе

Будаўніцтва ён вядзе.

(Бабёр)

Ног няма, а хаджу.

Няма рота, а скажу:

Калі спаць, калі ўставаць,

Калі працу пачынаць

(Гадзіннік)
Даць агульную назву.

Сакавік, студзень, кастрычнік (назвы месяцаў)

Панядзелак, аўторак, серада (дні тыдня)

Лета, восень, зіма (поры года)

Ліпа, дуб, клён (дрэвы)

Агурок,фасоля, морква (агародніна)

Яблык, груша,сліва (садавіна)

Стол, шафа, ложак (мэбля)


Конкурс “Скорагаворкі”

Кожная каманда атрымлівае канверт са скорагаворкай. Вучні вызначаюць прадстаўніка ад каманды, які будзе прагаворваць скорагаворку ўслых. Улічваецца хуткасць, выразнасць, дакладнасць. На падрыхтоўку адводзіцца 2 хвіліны.

За адказ без памылак - 5 балаў, пры нязначнай недакладнасці - 4 балы, калі прачытаў з памылкамі – 3 балы, шмат памылак і недакладнасцей - 0 балаў.

Белы бусел баіў байку беламу зайку.

Жвавы вожык жыва жуку пашыў кажух.

Мілая мама мыла мылам малую Мілу.
Конкурс “ Наадварот”

Падабраць словы з супрацьлеглым значэннем. За кожны правільны адказ – 1 бал.



Ранак, зіма, высока.

Мяккі, часта, шырокі.

Чысты,ідзе, цяжка.
Конкурс”Школьны дыктант”

На аркушы паперы каманды запісваюць адказы, перадаюць журы. За кожны правільны адказ – 1 бал.

Люстэрка” вучня (дзённік)

Прылада для пісьма (ручка)

Кніжка, дзе можна пісаць вучню (сшытак)

Мэбля ў класе для вучняў (парта)

Школьная сумка (партфель)

Чалавек, які дае веды дзецям (настаўнік)
Загадкі для балельшчыкаў

Што можна бачыць з заплюшчанымі вачыма?

Што плавае без вады?

Што ідзе без ног?

Што гарыць без полымя?

Хто стукае, грукае , а нідзе яго не відаць?

Якое імя расце ў жыце?
Выправіць памылкі.

“Малако дае карова”,-

Напісаў на кошцы Вова. (Дошцы)

Закрычаў Рыгорка:

”З неба ўпала горка!”(Зорка)

Назбіралася народу.

Дзіва , поўны вулей лёду. (Мёду)

Весела звініць збанок,

Кліча: “Дзеці на ўрок”. (Званок)

Не праедзем, дружа,

На дарозе ружа. (Лужа)

Кажа Славік Светцы:

“Цесна тыгру ў кветцы”.(Клетцы)
Конкурс “Наборшчыкі”

З прапанаваных літар скласці як мага больш слоў, запісаць на ліст паперы, перадаць журы. На падрыхтоўку адводзіцца 2 хвіліны. Каманда, у якой запісана большая колькасць слоў,атрымлівае 3 балы, астатнія – 2 балы. Дадатковы бал прысуджаецца камандзе, якая складзе самае доўгае слова.



А, К, Т, Ы, Г, А, Р, М, А (Граматыка)
Хвілінка-весялінка для балельшчыкаў

У школе

“Якую вы ведаеце драпежную птушку?” – запытала дзяцей настаўніца. Руку падняла Каця : “Камар! Бо ён смокча чалавечую кроў”.



Апетыт

Захварэла наша Рыта,

І не стала апетыту.

Выпраўляе мяне мама:

-Ты схадзі, сынок, у краму

І купі для хворай Рыты

Кілаграмчык апетыту.


Конкурс “Метаграмы”

У зыходным слове замяніць адну літару, каб атрымалася іншае слова. За правільны адказ – 2 балы.

З “м” расту я на градзе.

З ”р” я поўзаю ў вадзе.

(Мак-рак)

Калі на “д”- паверхі маю.

Калі на”л”- дзяўбу, ламаю.

(дом - лом)

З ”е” дружу з будаўнікамі.

З ”а”купляй у хлебнай краме.

(Бетон-батон)

Белы ўзімку, шэры летам-

Вось табе мае прыкметы:

“З” на “с” змяніць патрэбна,

Каб прадуктам быць мне хлебным.

(Зайка-сайка)

У лесе з “б”мяне шукаеш

І з прыемнасцю зразаеш.

Калі “б” на “п” заменіш-

Сцеражыся: захварэеш!

(Грыб – грып)

Я маю сцены і куты,

Усё жыццё служу табе.

Мне “о” на “ы” заменіш ты-

Тады шукай мяне ў трубе.

(Дом-дым)

Бачыць ты прывык мяне цякучай,

“Н” устаў – і стану я балючай.

(Рака-ранка)

Да ўзвышша зычную дадай-

Машыну ў “стойла” заганяй.

(Гара-гараж)


Конкурс “Дамашняе заданне”

Прачытаць на памяць верш пра Беларусь або беларускую мову, які падрыхтавалі дома. Улічваецца выразнасць, артыстызм, дакладнае веданне зместу. За добры адказ каманда атрымлівае 2 балы.

Журы падводзіць вынікі конкурсаў. Пераможцы ўзнагароджваюцца граматамі і прызамі.

Литература


  1. Брись О. В., Гончарова Г. Ф. Олимпиадные задания в начальных классах: готовимся и участвуем.-2-е изд. – Мозырь: Содействие, 2009.

  2. И.К. Гришкевич «Спадчына маёй краіны».-2-е изд..- Мозырь: Содействие, 2006

  3. Загоскина О. А. Читаем, рассуждаем, горим на уроках литературного чтения.- Мозырь: Содействие, 2007

  4. Н.Н. Карягина Развитие орфографической грамотности младших школьников. – Волгоград: Учитель, 2009

  5. Т.Н. Образцова Логические игры для детей.- Москва: ООО «Этрол», 2007

  6. Журнал «Пачатковая школа» №2, 6, 2010

УПК «Раклевичский детский сад – базовая общеобразовательная школа»



Неделя русского и белорусского языка и литературы

Составители:

учителя 1-4 классов


База данных защищена авторским правом ©shkola.of.by 2016
звярнуцца да адміністрацыі

    Галоўная старонка