Pressmeddelande 06-02-14 Spendrups Bryggeris varumärken skördar nya framgångar Spendrups Bryggeri fortsätter att ta marknadsandelar på den svenska dryckesmarknaden

Дата канвертавання24.04.2016
Памер34.12 Kb.

PRESSMEDDELANDE 06-02-14
Spendrups Bryggeris varumärken skördar nya framgångar
Spendrups Bryggeri fortsätter att ta marknadsandelar på den svenska dryckesmarknaden. Det är i första hand marknadsledarna på öl och vatten, Norrlands Guld och Loka, som ökat sina andelar under 2005, men även varumärket Spendrups har två framgångshistorier. Lanseringen av Spendrups Old Gold som folköl blev en succé liksom lanseringen av Spendrups Premium Gold på Systembolaget.
Nu är marknadsandelarna för 2005 års dryckesförsäljning i Sverige sammanställda. För Spendrups Bryggeri är det glädjande läsning. Det visar sig att den konsekventa marknadsföringen av Norrlands Guld som ölet för okomplicerad gemenskap betalar sig väl. I dagligvaruhandeln (DVH) ökade Norrlands Guld 3,5 sin marknadsandel med 0,8 volymandelar till 15,4 % medan t.ex. Pripps Blå minskar med 0,2 andelar till 12,9 % och Falcon Extra Brew minskade med 2,6 andelar till 5,5 %. Beräknat på rullande helår är Norrlands Guld för första gången marknadsledare även inom servicehandeln (SVH). En ökning på 4,1 volymandelar gav en total andel på 23,3 % där närmsta konkurrent, Pripps Blå, under samma period hade 21,1 %.
Loka hade ett fantastiskt år 2005 och ökade med ytterligare 1,6 volymandelar till en marknadsandel inom DVH på 26,4 %. Inom SVH ökade Loka med hela 10 volymandelar till en marknadsandel på 32,2 %. 2005 års lansering av Loka Päron blev mycket lyckad och idag är päron den näst mest sålda Loka-smaken efter citron. Förutom nya smaker och den rådande hälsotrenden är det nya förpackningslösningar som driver utvecklingen av dryckeskategorin kolsyrat vatten. Under 2006 går Spendrups Bryggeri för Lokas del helt över till återvinningsbara flaskor i stället för returplastflaskor. Den nya å-petlinjen för återvinningsflaskorna kommer att möjliggöra nya typer av multipack för Loka.
Spendrups Old Gold fyllde 20 år under 2005 och det firades med en folkölslansering. Spendrups Old Gold var redan från lanseringen 1985 en försäljningsframgång och blev mycket populärt tack vare den höga kvaliteten och omsorgen med vilket det bryggdes. Att ölet fortfarande förknippas med hög kvalitet och god smak bevisas även idag då folkölet efter endast elva månader har en marknadsandel på 1,0 % på DVH. Det kan jämföras med konkurrenten Falcon Pilz som också har en marknadsandel på 1,0, men som funnits ett år längre på marknaden.
Spendrups Premium Gold lanserades sommaren 2004 för konsumenter i den tyska och danska gränshandeln. Ölet blev snabbt en storsäljare. I oktober 2005 lanserades ölet på Systembolaget och på bara tre månader har Spendrups Premium Gold nu blivit det tolfte mest sålda ölet av svenska öl på Systembolaget.
Under det gångna året har även marknadsandelarna för Mariestads ökat. Därmed befäster Mariestads sin position som det enda svenska premiumölet.
– Spendrups fokus på kvalitet och starka varumärken med tydliga positioner inom respektive kategori ger fortsatt god utdelning. Den svenska bryggerinäringen utsätts idag för stor konkurrens från gränshandeln respektive handelns egna varumärken. Avgörande för vår framgång är att fortsätta bygga starka varumärken samtidigt som vi hela tiden utvecklar våra förpackningserbjudanden. Allt för att vara relevanta vid olika konsumtionstillfällen, säger Mats Wester, marknadsdirektör på Spendrups Bryggeri.

För mer information kontakta:

Mats Wester, marknadsdirektör, Spendrups Bryggeri AB

VICHY NOUVEAU

25,4

29,3

Källa för samtliga uppgifter är ACNielsen och Systembolaget.

Spendrups Bryggeri AB grundades 1897. Vi är lika engagerade och passionerade när det gäller öl nu som då. Våra varumärken är: Spendrups, Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka m.fl. Familjeföretaget Spendrups är ett svenskt och oberoende bryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Vi har idag 1100 medarbetare och omsätter 2 mdr. Spendrups Bryggeri AB är ett dotterbolag till Spendrup Invest AB. www.spendrups.se

База данных защищена авторским правом ©shkola.of.by 2016
звярнуцца да адміністрацыі